Učím v druhé třídě. Asi si všichni vzpomínáte, že se slohem to ve škole zas taková legrace nebyla.
Popravdě mne sloh vždycky bavil a dokonce byl mými učitelkami oceňován. Ale učit ho tak, aby děti bavil není nic jednoduchého. Kolegyně si často postesknou, že žáci nedají dohromady kloudnou a smysluplnou větu. Že děti neznají význam slov. Že se neumějí vyjádřit.
Vedeme sáhodlouhé diskuze a předkládají mi takové argumenty, že mám občas fofr jim stačit. Zkuste si to někdy sami, nemůžete totiž mluvit jako dospěláci, všechno musíte přeložit do dětské řeči a doplnit nějakým vhodným, dětem srozumitelným příkladem. Ale zpět k dnešku.
V naší škole děti z prvního stupně vydávají svůj časopis. Březnové téma je Můj koníček. A pak přišel ten nápad. Zadám to jako samostatnou práci. Vždyť to neumí, našeptávala moje rozumná část. No a? Nevadí. Zkusíme. Uvidíme.
Možná zrovna ten váš budou chtít vytisknout, tedy samozřejmě, pokud jim k tomu dáte souhlas. Možná vyberou jiný. Můžete zkusit psát o koníčku básničku. Nebo příběh. Nebo jen krátkou zprávičku. Promyslete si, co vás opravdu baví, co děláte rádi. Jak jste svůj koníček objevili, jak dlouho se mu věnujete, proč vás to baví. Věnujete se mu sami? Nebo s kamarády? Věnujete se mu doma nebo chodíte někam na kroužek? Podívej se na hodiny, na osmičce byste měli mít svojí práci hotovou. Tak a je to.
Prohlížím si obličeje svých svěřenců. Po strachu v nich není ani stopy. Pozoruju soustředění, pak záblesk poznání a už se ty malé ručky rozbíhají po papíru. Občas se někdo zeptá na měkké nebo tvrdé i, občas někdo potřebuje vědět, jak se píše cizí slovo nebo jestli se píší slova dohromady nebo zvlášť. To nám totiž pořád nějak dělá starost. Na osmičce je hotovo.
Většinou nechávám děti, aby svoje práce prezentovaly před spolužáky. Tedy pokud chtějí. A ony chtějí často. Dneska ale práce sbírám a čtu je až doma.
/nevymýšlí si, když se vyučují ryby, sedám si dozadu a vypráví on, zkoušky dělal na začátku první třídy/
/to sluníčko na obrázku je tam důležité, když vypráví o rodinných výletech úplně září a nejde jí zastavit, jak se z ní zážitky sypou/
/ano, dělá, pořád, nejde zabrzdit, jen si přeju, aby vše zůstalo bez zranění/
/to je holčička, která měla hrůzu z toho, že budeme na plovárnu jezdit, změna že?/
/čte pořád, čte krásně, skládá básně a dělá to dobře, ale to vidíte sami/
Tak jak? Vaše pocity? Věřím, že se vám to líbilo. Vybrala jsem jen některé z nich, ale ty další nejsou o moc jiné. Možná potřebují trochu uhladit, ale ten zájem, ta radost, to nadšení z Koníčku je tam všude.